Porady

Korzyści z pływania są ogromne. Każda aktywność fizyczna ma swoje zalety, ale pływanie ma ich chyba najwięcej. Zdrowe ciało i dobra kondycja są w twoim zasięgu, wystarczy wziąć lekcje pływania i wykupić karnet na basen. Umiejętność utrzymania się na powierzchni wody można uzyskać już po 10 godzinach nauki. Warto zapisać się na basen, między innymi dlatego, że pływanie, inaczej niż inne sposoby na odchudzanie, jest przyjemne i niezbyt męczące. Ruch w wodzie przynosi korzyści nie tylko dla figury, ale i dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Lekarze zalecają pływanie na kręgosłup i na stres, jednak jego zalet jest znacznie więcej.

Pływanie pozwala zahartować organizm i zapobiec niektórym chorobom. Zajęcia na basenie pomagają również zwiększyć wydolność organizmu i na dłużej zachować młody wygląd. Aktywność fizyczna w wodzie jest zbawienna dla organizmu, co ma związek z działaniem wody na ciało, które w czasie pływania jest odciążone i ułożone w innej niż zwykle pozycji. Woda masuje je, a nowe bodźce działają na centralne ośrodki mózgowe. Dlatego też po wyjściu z wody czujemy się rozluźnieni i wypoczęci. Temperatura wody jest niższa niż ciała, dzięki czemu organizm hartuje się. Wykonywanie ruchów kończyn i ciała powoduje wzmocnienie naczyń krwionośnych skóry oraz zakończeń nerwowych.

Poprawa krążenia przyczynia się do lepszego metabolizmu i do wzmocnienia układu nerwowego. Ponadto pływanie ma korzystny wpływ na układ oddechowy. Mięśnie oddechowe zostają wyraźnie wzmocnione, a pojemność życiowa płuc wzrasta.

Kompensacyjno-korekcyjna rola pływania

Dzieci i młodzież o wątłej budowie lub otyłe, a także osoby o mniejszej sprawności fizycznej lub gorszej kondycji dzięki zajęciom na basenie mogą w znaczny sposób poprawić swoją formę fizyczną i wzmocnić ciało. Ruch w wodzie pozwala spalić wiele kalorii, przy czym nie jest odbierany jako męcząca forma aktywności fizycznej. Na czym jeszcze polega kompensacyjno-korekcyjna funkcja pływania?

Pływanie poprawia wytrzymałość, koordynację ruchową, zręczność oraz siłę.

W wodzie łatwiej jest wykonać różne ćwiczenia, które na lądzie mogą stanowić zbyt duże wyzwanie dla ćwiczącego.

Trening na basenie pozwala rozluźnić zbyt napięte mięśnie.

Pływanie mobilizuje do wysiłku całość aparatu ruchowego człowieka, przy czym ryzyko kontuzji jest minimalne, ponieważ opór wody spowalnia wykonywane ruchy.

Osoby mało sprawne ruchowo są w stanie nauczyć się lepszej koordynacji ruchów kończyn i poznać kolejne ćwiczenia dzięki spowolnionym ruchom ciała.

Obszerne ruchy w stawach powiększają zakres ruchów osób ćwiczących w wodzie.

Pływanie wzmacnia mięśnie, zwłaszcza podczas odpowiednio szybkiego treningu.

Wiele osób decyduje się na naukę pływania z powodu znanej wszystkim zależności “pływanie a kręgosłup”. Rzeczywiście, zajęcia na basenie są wskazane dla osób, które mają problemy z plecami lub krzywym kręgosłupem. Dzięki systematycznemu pływaniu można wyraźnie poprawić jego stan.

Umiejętność pływania jest ważna nie tylko dla zdrowia i dobrej kondycji fizycznej. Aktywny wypoczynek w wodzie spełnia także inne ważne funkcje. Zdolność do pływania zwiększa bezpieczeństwo podczas przebywania nad zbiornikami wodnymi. Osoby wypoczywające w lecie nad jeziorem lub nad morzem czują się pewniej korzystając z wody i sprzętu wodnego, jeśli potrafią dobrze pływać. Umiejętność radzenia sobie w środowisku wodnym stwarza ponadto wiele możliwości ciekawego spędzania wolnego czasu.